.

Teknik membrek kecemasan

Teknik membrek kecemasan

Apa sahaja situasi anda harus jangan panik. Jika panik apapun tak menjadi.
Panduan ini adalah untuk situasi betul betul cemas, jika tidak ambil tindakan akibatnya nahas. Ada beberapa kaedah yang selalu diamalkan. Berikut hanya satu cara;
1. Tutup pendikit dan jangan tarik klac. Kalau membrek secara biasa bolehlah tarik tapi bagi situasi betul betul cemas tidak ada masa untuk tarik klac malah jika klac ditarik ia akan membuat moto meluru kedepan.
2. Tarik brek depan dan tekan brek belakang tetapi pastikan belakang tidak membuang kerana situasi begini cukup senang bagi roda belakang membuang. Sambil mengambil tindakan keatas brek kaki anda terus bertindak menukar kepada gear rendah tanpa mengguna klac. Ini adalah untuk mengguna kuasa enjin dalam membrek. Jika anda berada di gear 5 misalnya tidak ada masaalah tukar ke gear 3 atau dua tapi tukar satu gear demi satu gear.
3. Brek depan harus diguna lebih dari belakang. Jika roda terkunci lepaskan brek seketika dan tekan kembali.
4. Jika anda mengguna moto ringan seperti moto sport alihkan badan anda kebelakang sedikit supaya memberi beban keatas tayar belakang.

Membrek cemas diselekoh

Anda baru sahaja masuk selekoh dan didepan anda terdapat halangan yang boleh membahayakan anda. Tindakan betul adalah untuk menegakan moto anda dahulu sebelum tindakan membrek dilakukan.