.

"Hydro planning"

Hydro Planning Dalam Pemanduan Kenderaan

"Hydro planning" bererti satu proses di mana permukaan tayar dan jalan tidak tersentuh kerana terdapat lapisan air di tengah-tengah antara kedua-dua permukaan.

Keadaan ini terjadi kebiasaannya pada hari hujan. Di mana jika kita memandu kenderaan dengan laju akan menyebabkan kawalan stering, tayar dan brek tidak dapat di kawal dengan kemas dan sempurna dan kenderaan kita mudah terbabas dan menggelongsor.

Anda semestinya mengurangkan kelajuan contohnya jika di lebuhraya dengan kelajuan 110 km/j , kita kurangkan kelajuan ke 70- 80 km/j.

Di samping itu, pegang steering dengan kemas dan berhati-hati jika melalui kawasan air bertakung dan menghormati pengguna jalanraya lain seperti penunggang motosikal, basikal dan pejalan kaki agar tidak terpercik air bertakung terhadap mereka.

Selain daripada itu, kita hendaklah mengamalkan peraturan jarak mengekori yang selamat iaitu peraturan 4 saat pada hari hujan dan jalan licin.

Semoga sedikit sebanyak maklumat di atas dapat di amalkan oleh anda apabila menghadapi proses "Hydro Planning" . Selamat memandu.........